Anna kombinerar design och yoga på heltid

Text: Karolina Kallentoft
Foto: Pår Olsson

Anna Johansson var produktspecialisten som regelbundet medverkade på företagsevent i London och New York, som en regnig dag på motorvägen sa upp sig för att starta om på nytt på Mallorca.

Det blev mitt falling-down moment, det var november och jag hade inte sett solen på hundra år kändes det som. Men jag är entreprenör i själen och hade haft designprojekt vid sidan om mina jobb i flera år, och nu ville jag satsa helhjärtat.

Anna hade bara varit på Mallorca en gång förut, på en testkörning för Volvo där hon då var anställd. Egentligen var hon mest förtjust i Ibiza.

– Jag älskar hela viben där, gypsetstilen, det bohemiska, att det är både avslappat och exklusivt, och det är musik överallt.

Men för att arbeta och bo lockade Mallorca mer.

– Jag kände att Mallorca var mer seriöst. Mallorca är en bra bas i Europa med en internationell flygplats, och har bra klimat för entreprenörer. Men här finns också naturen och havet och jag kan yoga här, allt det som jag behöver för att koppla av. Och så har det närheten till Ibiza!

Sedan hon var barn hade Anna drömt om att ägna sig åt något kreativt. Idén hon bar på handlade om att kombinera entreprenörskap, kreativitet och intresset för yoga.

– Jag ville kunna leva lätt och flexibelt och ta mig mellan yogan och mitt övriga liv med minimal packning, och ändå känna mig snygg.

Det Anna gjorde var att skapa ett varumärke för kläder, väskor, skor, smycken och andra assesoarer som kretsar kring yoga, resande och möten, alltså den livsstil hon själv anammat.

– Jag är ego helt enkelt, jag utgick från mina egna behov. Jag är impulsiv och lever föränderligt och jag ville skapa en kollektion som är lätt, sinnlig och som passar min livsstil.

Anna ville ha en stil som skulle fungera till allt. Därför valde hon en skandinaviskt stilren och monokrom design och få, naturnära färger. Till det har hon adderat en flört med Medelhavet, som de lyxiga, guldfärgade dragkedjorna. Märket har hon döpt till A´Distraction.

– Namnet syftar på balansen mellan den yttre och inre världen, att inte låta sig distraheras av omgivningen utan njuta fullt ut.

Att det blev just yogakläder och yogatillbehör växte fram först när Anna bott på Mallorca en tid.

– Jag har yogat sedan 2001, det har varit mitt sätt att hålla mig balanserad i galenskapen med allt resande. Men på den tiden var inte yoga lika stort som idag, så min första tanke var att designa ett sportigt klädmärke.

Anna har alltid varit klädintresserad, och erkänner sig som något av en shopoholic i sitt tidigare liv.

– Jag jobbade mycket i London, New York och Frankrike och shoppade för att unna mig, det var mitt nöje. Jag tjänade bra och köpte allt mellan Chanel och H&M. Men en gång när min syster var på besök ställde hon frågan: ”Varför behöver du den där klänningen? Du har ju flera liknande hemma.”

Anna berättar att hon först inte förstod frågan utan bara stirrade på sin syster. Men långsamt trillade polletten ner. Efter det började hon köpa plagg i fina naturmaterial och tidlös design för att hon inte skulle tröttna på dem.

Året var 2006 och världen var en annan än den är nu. Långt före Greta, flygskam och klädskam, när miljötänkande snarare var något trist politiskt korrekt än en del av ett växande kollektivt medvetande. När kläder, smink och botox var något man unnade sig för att boosta sig själv. Anna var en del av den karusellen, men insåg kanske långt före många andra att det var dags att hoppa av.

Men tiden har hunnit ikapp och yoga har blivit en folkrörelse, inte minst på Mallorca. Och för Anna kretsar mycket i livet kring yoga och entreprenörskap. Förutom att designa yogakläder arrangerar hon yogaretreats, föreläser och gör pop-ups med yoga. Det är också ett sätt för henne att nå ut till kunder med sina produkter.

– Jag som person älskar att ha folk omkring mig och att dra igång projekt. Men efter några veckor med kaos har jag behov av att vara helt själv. Då behöver jag yogan och lugnet. Jag gör gröna juicer, är ute i naturen och vandrar mycket. Och jag koncentrerar mig på min design.

Koncentration är vad just yoga handlar om, men det är inte alltid Anna fullt går in i sig själv på yogapassen.

– På yogan är jag som mest kreativ. Då sitter jag och tänker, och jag kan se på hur andra rör sig under yogan för att se hur kläderna faller.

Som många andra som flyttar till Mallorca distraherades Anna av livets goda under första tiden.

– Jag hade tänkt börja designa direkt, men istället njöt jag och hängde med vänner, och jag åkte till Ibiza och dansade i solnedgången. Jag bodde faktiskt där ett tag men ganska snart flyttade jag tillbaka till Mallorca och köpte den här lägenheten. Då hade arbetslusten och kreativiteten kommit tillbaka och jag satte jag igång.

Det som tog mest tid var att hitta producenter. Anna arbetar med lokala hantverkare och köper lädret lokalt. Mallorca och Menorca har en lång tradition av läderhantverk, med kända skomärken som Camper, Pretty Ballerina och Mascaró.

– Jag hittade en läderdistributör i Inca, som är Mallorcas lädercentrum. Och jag har hittat en jätteduktig läderskräddare här i Palma. Mönsterkonstruktionen gör jag hemma i lägenheten, eller i min kompis couturesateljé. Där syr vi bland annat yogatopparna i silke.

Även espadrillerna och korgväskorna tillverkas enligt hantverkstraditionen på Mallorca, berättar Anna. Förutom det lokalproducerade är kvalitet avgörande.

– Tanken är att man ska ha mina kläder och väskor under flera år framöver. Väskorna är i läder som åldras väldigt fint. Och silke kan användas flera gånger utan att tvättas eftersom det inte suger inte åt sig svett. Som naturmaterial är det fantastiskt skönt att yoga i.

Både korgväskan och Palmabagen är designade för att rymma en hoprullad yogamatta. The Totebag är designad för att rymma en dator, och pouchen pass och plånbok. Pouchen ryms i Totebagen som man kan ha i knät på flyget, medan Palmabagen ryms i handbagagefacket. Mer ska man inte behöva på resan enligt Annas filosofi.

– Förr reste jag alltid med en jättestor väska för all shopping och allt jag ville ha med mig. Men nyligen var jag bortrest i tre veckor och behövde bara ta med mig min Palmabag och min Totebag, ändå hade jag både bröllopsfest och maskeradfest inbokade.

Det är just för de här situationerna som produktspecialisten i Anna tittar fram.

– Mina kläder och väskor ska vara både praktiska och hållbara. Jag har testat mina väskor massor gånger, packat dem med kläder som jag rullat i silkespapper, och fyllt dem tungt för att kvalitetssäkra att de håller. Jag vill inte ha en enda reklamation! Men till slut sa mina vänner åt mig att börja sälja.

Kanske har det med hennes skandinaviska ursprung att göra, funderar Anna. Hon till och med klär sig praktiskt svenskt numera, oftast i svart och jeans.

– Men jag älskar högklackade skor, och jag har alltid rött nagellack, säger hon och visar upp sina händer.

– Det är mitt färgglada!